Zastánci analogové fotografie to ještě na přelomu nového tisíciletí neměli vůbec snadné. Byli odkázáni na omezený počet snímků na kinofilmu a zvláště při pobytech v přírodě, na dovolené nebo na výletech, kdy se snažili zachytit celkovou atmosféru dění, měli jen jeden nebo dva pokusy, jak skloubit optické parametry (expozici) a zároveň koncepci – vypovídající hodnotu záběru.
Pochopení principu nastavení clony a času podle světla je základ úspěchu
S digitálními zrcadlovkami je situace mnohem jednodušší, můžete experimentovat a výsledky máte ihned k dispozici. Nastavit hodnoty expozice můžete ponechat na sofistikované elektronice, anebo ji vypnout či korigovat. Tím pádem se učíte rozpoznávat, jak vlastně funguje samotný princip.
Ten se opírá o výchozí nastavení dvou hodnot, a sice času a šíře clony v závislosti na množství denního (nebo umělého) světla. Obě veličiny se vzájemně doplňují a platí zde řada fyzikálních jevů. Vysoké clonové číslo značí velkou hloubku ostrosti snímku, ale aby záběr nebyl příliš tmavý, je třeba závěrku otevřít na dostatečně dlouhou dobu. Jak dlouho to bude, měří expozimetr, a to závisí na množství dopadajícího světla na objektiv.
Jestliže například fotíte krajinné panorama s velmi vysokou clonou (hloubkou ostrosti), bude snímek dobře zaostřen v celkové šíři. Zároveň musíte mít hodně světla, aby bylo možné fotku provést na krátký čas otevření závěrky, aniž by bylo nutné umístit foťák na stativ. Na stativu musí být umístěn u delších časů nad 1/60 sekundy, jinak by pohyb ruky snímek rozmazal.
Foťte, foťte, foťte, ale snímek musí mít duši
Kromě zvládnutí samotné techniky musí každý fotograf prokázat schopnost mít na focení „cit“. Tím je vždy vhodně zvolená vypovídající schopnost fotografie – musí mít duši, aby bylo patrné, co vyjadřuje. V záběru musí být řečeno vše podstatné a to není tak snadné. Někdy je vhodné dát důraz na pozadí, jindy na detail, rozhoduje i dominance předmětů, typ scenérie, světlo a stín, barevné a tvarové variace. Nenechte se však zaskočit, protože být dobrým fotografem znamená neustále objevovat nové a nové podněty a stále ve vší skromnosti experimentovat. Zapamatujte si však jediné – žádný dobrý fotograf není pyšný. Je naopak velmi skromný, až nenápadný.